Ако в днешни дни много хора свързват инфлуенсър маркетинга с имена като Lilly Singh, Brian Kelly и Zoe Sugg, то сътрудничеството между брандовете и влиятелните личности води началото си много преди появата на блогърите и социалните мрежи.

От Audrey Hepburn до Selena Gomez, брандовете винаги са виждали ползите от партньорството с влиятелни и харесвани хора. Използвайки влиянието им, брандовете са предизвиквали симпатията на потенциалните потребители и са ги превръщали в свои клиенти.

Инфлуенсър маркетингът обединява предимствата на препоръката от уста на уста, влиянието на известните личности и креативното мислене. Този нов инструмент преоткрива рекламната парадигма и благодарение на социалните платформи на инфлуенсърите, могат да бъдат проследени реалните резултати на кампанията - чрез достигнатата аудитория и ангажираните последователи. Способността на инфлуенсърите да създават уникално съдържание и да разбират специфичната си нишова аудитория, идва в точния момент - тогава когато потребителите вече са наситени от традиционните форми на реклама. Хората са склонни да се доверяват на любимите си блогъри и известни личности повече, отколкото на стандартните реклами.

Автентичността и убедителността на инфлуенсърите са гаранция за ефективно отправено рекламно послание. Когато потребителите се идентифицират с любимия си инфлуенсър, те виждат в позитивна светлина рекламирания от него бранд. Така се създава необходимата емоционална обвързаност, която липсва при другите методи за реклама.

Благодарение на възможностите на социалните мрежи и реално измеримата аудитория, инфлуенсър маркетингът е най-актуалният подход в рекламирането. Сътрудничеството с правилния инфлуенсър е начин за достигане до правилния таргет, а колкото по-релевантен на бранда е даден блогър, толкова по-успешна ще е проведената кампания с него.

От своя страна, брандовете са способни да проследят реалните резултати от проведената кампания - по-голямото покритие на рекламата, достигнатата публика и предизвиканите настроения. По този начин, реакциите на хората, в резултат на рекламата, могат лесно да се анализират. Така брандът ще опознае по-добре потенциалните си потребители и ще може да “напасне” продукта си спрямо техните желания.

И ако инфлуенсър маркетингът тепърва ще разгръща пълния си потенциал, нека проследим корените му, които датират много преди ерата на интернет, индустриалната революция и дори железопътната инфраструктура.

ЕВОЛЮЦИЯТА НА ИНФЛУЕНСЪРИТЕ

Инфлуенсър маркетингът съществува от хилядолетия, а особеностите на различните епохи са го оформяли през годините, за да го познаваме такъв, какъвто е днес.

Всъщност в миналото в ролята на инфлуенсъри са влизали, дори придворните, които славят шивача на краля. На практика те са повлиявали на мнението на аристократите, които са се старали да подражават на кралското височество. Така, несъзнателно малка група от хора са сформирали в голяма степен общественото мнение.

КАК Е ИЗГЛЕЖДАЛ ИНФЛУЕНСЪР МАРКЕТИНГЪТ ПРЕЗ ГОДИНИТЕ?

Още през 18-ти век са осъзнати ползите от влиянието на известните личности за бизнеса. Може би най-популярното име, което трябва да се спомене тук е това на Josiah Wedgwood - английски грънчар и предприемач, който използва препоръките на кралицата, за да засили доверието в продукцията си. След като кралица Шарлот започва да използва стоката му през 1760 г., Josiah Wedgwood не пропуска да се провъзгласи за “Грънчар на Нейно Величество”, като успоредно с това вдига цените си за благородниците. Чрез ефективната си стратегия, предприемачът си позволява да намали цените за клиентите от средната класа. Благодарение на брилянтната си маркетинг стратегия, Josiah Wedgwood се нарежда сред първите, използвали предимствата на инфлуенсър маркетинга, за да изградят имиджа на бизнеса си.

Няколко десетилетия по-късно, актрисата Lillie Langtry се появява на картичка за марката Brown's Iron Bitters. Lillie Langtry е разпознаваема, заради славата си на красавица сред английското висше общество и приближена на бъдещия крал Едуард VII. Така брандът промотира тоника си “само за жени”, създавайки илюзията, че продуктът дава онази енергия, нужна за вълнуващ и бляскав живот, точно както на Lillie Langtry. По този начин, актрисата е първата известна личност, която продава лика и името си за рекламни цели.

Освен реално съществуващи, инфлуенсърите могат да бъдат и измислени персонажи, чрез които брандовете създават свързаност с бранда, за да останат трайно в съзнанието на потребителите. Съвременният образ на Дядо Коледа например е измислен от компанията Coca-Cola. С една реклама през 1923 г., брандът променя коледните традиции по света, представяйки миловиден старец с голям корем, бяла брада и червени дрехи, пиещ една от най-известните напитки по онова време - Coca-Cola. Това е най-тиражираната реклама на бранда и с нея компанията прави международна експанзия, достигайки до всички континенти. Именно този добре познат старец е виновен за днешната представа на децата за Дядо Коледа.

Тони Тигъра е друг измислен образ, който остава в историята на маркетинга. Марката за зърнени закуски Frosted Flakes създава измисления анимационен герой, за да предизвика интереса на малките деца със симпатичния тигър. Така от 1952 г. насам, американците свързват любимата си зърнена закуска именно с образа на Тони Тигъра.

През 21-ви век, развитието в рекламните способи и интернет дава възможност да се използва активно славата на звезди като Cristiano Ronaldo и DJ KHALED, за да се промотират продукти и услуги и да се привличат все повече клиенти. Подобни известни личности, които имат милиони последователи в социалните мрежи, дължат онлайн влиянието си на популярността си извън дигиталния свят. Cristiano Ronaldo има 105.5 млн. последователи в Instagram, което го прави третия най-популярен човек в социалната медия. На първо място е певицата Селена Гомес с 122.9 млн. почитатели. Благодарение на световната си слава и милиони фенове, тези лица предават посланието на бранда, далеч по-ефективно, отколкото стандартните рекламни способи.

Не само звездите от спорта и шоубизнеса обаче могат да предават рекламно послание ефикасно. С развитието на множеството социални платформи се създаде един “онлайн свят”, в който се зародиха така наречените онлайн звезди. Това са хора, които придобиват първоначална популярност в интернет, благодарение на оригиналното си и запомнящо се присъствие в мрежата.  С годините, те стават толкова известни, че в днешни дни имената им се споменават до тези на най-големите знаменитости.

Дали блогърите са наистина толкова известни? Отговорът е да - защото, ако си известен в онлайн пространството, то лесно ставаш известен и извън него. Хората започват да те разпознават и във физическия свят, а това ти осигурява внимание от страна на различните медии. Така, неусетно, се превръщаш в обществена личност, чийто живот се следи и обсъжда от обществото, точно както при останалите светски звезди.

А, кои са едни от най-популярните инфлуенсъри днес? Комикът Andrew Bachelor заслужено може да се сметне за един от тях. Той придобива своята популярност във вече нефункциониращата видео платформа Vine. След закриването на социалната мрежа, комедиантът се фокусира върху каналите си в YouTube, Instagram и Twitter. Само в Instagram, KingBach, както е по-известен в интернет, има 14.7 млн. последователи. Благодарение на влиянието му в социалните мрежи, Andrew Bachelor печели вниманието и на холивудски продуценти. През октомври 2017 г. влогърът получи първата си главна роля в пълнометражен филм.

Lilly Singh е друго име, което почитателите на YouTube със сигурност познават добре - вече втора поредна година тя е най-печелившата жена във видео платформата, с над 12 млн. последователи в края на 2017 г.. Списание “TIME” я нарича “The ‘Superwoman’ of Comedy”, а кратките ѝ видео клипове, посветени на предизвикателствата от ежедневието ни, я превръщат в истинска звезда.

С помощта на неограничените възможности на социалните мрежи, всеки човек има онова поле за изява, което е нужно, за да се придобие световна популярност. Така, дори обикновени потребители се превръщат във влиятелни личности, познати на милиони по света. А различните социални мрежи предлагат разнообразие от рекламни инструменти, от които компаниите се възползват с охота, когато искат да достигнат до желаната аудитория. Инфлуенсърите могат да изберат оригинален видео сюжет, за да промотират даден бранд или да заложат на красиви снимки в Instagram. Така чрез спонсорирани публикации е възможно завладяването на нови пазари и “изпращането” на рекламното послание до желаната аудитория, намираща се във всички точки на света.

Част от еволюирането на инфлуенсър маркетинга е и следването на автентичността и изграждането на доверие между потребител и инфлуенсър. И за да не се прекрачва вече размитата граница между истинска препоръка и платена реклама, се появяват и първите правила, които имат мисията да разяснат концепцията на инфлуенсър маркетинга. Пример за това е постановлението на Федералната комисия по търговия на САЩ, според което инфлуенсърите са длъжни да отбелязват изрично в публикациите си, когато рекламират даден бранд. Ако блогърът има договор за рекламна кампания в мрежата, то феновете трябва да знаят, че конкретната публикация е спонсорирана - тук се използват тагове като #ad, #promoted и #sponsored.

И докато най-известните инфлуенсъри вече съвсем ясно ни казват, че рекламират дадени продукти, защото са сключили договор със световен бранд, то средният бизнес преоткрива чудото на инфлуенсър маркетинга, насочвайки се към микро инфлуенсъри. По-малкото на брой последователи на един не толкова популярен блогър, могат да бъдат по-ангажирана аудитория, която коментира и споделя онлайн съдържание. Всъщност, микро инфлуенсърите имат 4 пъти по-голяма вероятност да получат коментар на публикация, отколкото макро инфлуенсърите.

   Отвъд числата обаче, бизнесът започва да търси не само ангажиране на публиката, но и нарастване на реалните продажби на рекламирания продукт.    През 2018 г. инфлуенсър маркетингът ще се фокусира върху максимално автентични връзки с потребителите, дългосрочни партньорства с брандове и пряко влияние върху пазарния дял на компаниите.

За да разбереш как да разпознаваш инфлуенсърите с реални последователи, прочети статията ни Как да разпознаваме "истински" и фалшиви статистики на инфлуенсъри?


Тази статия е обект на авторско право.