преди 1 месец

Какво да очакваме в инфлуенсър маркетинга през 2024 г.?

Статии
Какво да очакваме в инфлуенсър маркетинга през 2024 г.?

Инфлуенсър маркетингът продължава да бъде ключов инструмент за успешна комуникация и изграждане на връзка между бранд и потребител в онлайн пространството. Маркетингови проучвания показват, че през изминалата 2023 г. 63% от компаниите са заделили бюджет, специално за инфлуенсър маркетинг, при изграждане на своите маркетингови стратегии (за сравнение през 2020 г. този процент е бил 55).

Непрекъснатото развитие на социалните платформи и промените в потребителското поведение и предпочитания несъмнено допринасят за това инфлуенсър маркетингът да е изправен пред редица възможности, но и предизвикателства. От съществено значение е брандовете да следят предстоящите тенденции, за да ги адаптират ефективно в своите маркетингови стратегии.

В тази статия ще разгледаме кои тенденции ще са водещи в света на инфлуенсър маркетинга през 2024 г.

Нарастване на влиянието на изкуствения интелект (AI)


AI технологиите се усъвършенстват, което позволява да бъдат създавани все по-целенасочени и ефективни маркетингови кампании и стратегии. През 2024 година се очаква изкуственият интелект да има значителна роля в анализирането на данни, прогнозиране на поведението на потребителите и създаването на съдържание в социалните мрежи. AI технологиите са способни да идентифицират модели и тенденции по предварително зададени параметри. Това позволява създаването на по-персонализирани и въздействащи кампании. Проучвания вече показват, че над 70% от маркетинговите агенции в световен мащаб използват AI в процесите си на работа с клиенти и инфлуенсъри.

Социалните платформи също осъзнават влиянието на изкуствения интелект - YouTube наскоро добави AI Tools, които целят да “демократизират креативността” и да улесняват изпълнението на определени дейности, а в TikTok от известно време присъства опцията от контент криейтърите да класифицират съдържанието си като “supported/generated by AI”

“Виртуалните” инфлуенсъри


Някои брандове дори решават изцяло да заменят класическите инфлуенсъри с виртуални такива, но това все още е тестово. А ако за първи път попадате на понятието “виртуален инфлуенсър”, сега ще ви разясним с няколко думи какво точно означава това, и с какво се отличава от класическия инфлуенсър. Виртуалните инфлуенсъри представляват дигитални образи, които са създадени с помощта на софтуери за компютърна графика, и на които са приписани изцяло човешки качества и емоции. Те имат собствени социални мрежи, в които показват своето ежедневие, интереси, хобита, а дори и трудности и емоционални терзания, през които преминават. Виртуалните инфлуенсъри представят и рекламират различни брандове, също както и класическите инфлуенсъри, чрез различни формати. Образите им са създадени така, че те да не се различават по нищо от един истински човек, що се отнася до онлайн присъствие. Примери за виртуални инфлуенсъри с милиони последователи в социалните мрежи са Lu do Magalu, Lil Miquela, Barbie, Bermuda

Броят на виртуалните инфлуенсъри неминуемо ще се увеличава, с развитието на технологиите и изкуствения интелект, както и появата на все повече дигитални студиа и стартъп бизнеси, фокусирани върху създаването на такива образи. Този подход със сигурност има редица предимства - тъй като този тип инфлуенсъри са генерирани с помощта на софтуер и не са реални хора, е напълно възможно непрекъснато да се създава съдържание за техните профили, и те винаги да са активни в социалните мрежи, без това да се отрази неблагоприятно на тяхното физическо и ментално здраве. Виртуалните инфлуенсъри могат да рекламират абсолютно всеки бранд по всевъзможни начини, не създават проблеми на своите създатели и са изцяло под техен контрол. Самият факт, че не са реални личности, но въпреки това споделят своето ежедневие с последователите си, разказват истории и изразяват своите емоции, ги прави още по-интересни и атрактивни за потребителите на социалните мрежи, които ги следят и се ангажират със съдържанието им. 

Въпреки немалкия брой предимства на работата с виртуални инфлуенсъри, е важно да се отбележи, че с тяхното навлизане и развитие, все по-трудно ще различаваме истинското от фалшивото, реалността от фикцията. Съществува опасност доверието от страна на потребителите към брандовете значително да намалее, ако продукти и услуги биват все по-често рекламирани от компютърно генерирани образи, а не от истински личности. Колкото и иновативна, нестандартна и вълнуваща да е технологията за създаване на виртуални инфлуенсъри, персонализираното отношение, креативното мислене на личността и непринудеността в човешкото поведение спомагат за това ние, потребителите, да изграждаме доверие и стабилни връзки с “класическите” инфлуенсъри, а респективно и с брандовете, които те показват в профилите си в социалните мрежи. Въпреки осезаемото присъствие на AI технологиите в света на маркетинга, личният подход си остава водещ за постигане на оптимални резултати при създаване на маркетингови стратегии и кампании

Навлизане на поколението X в TikTok


TikTok продължава да разширява обхвата си и се очаква през 2024 година все повече представители на поколението X (44-59 години) не само да станат потребители на платформата, но и да публикуват съдържание в нея. Това поколение все повече се ангажира с видеата, публикувани в TikTok, но до момента само около 5% от брандовете използват инфлуенсър маркетинг като подход, за да таргетират именно потребителите на възраст между 44-59 години. Това дава възможност през 2024 година да се обърне много повече внимание на инфлуенсър маркетинга в TikTok, създаван от и за поколението X.

Забелязва се, че поколението Х често бива пренебрегвано, а дори и забравяно, що се отнася до активности в социалните мрежи. Скорошно проучване сочи, че 92% от Gen X са активни в социалните мрежи, а 28% от тях са потребители на TikTok. Очаква се през 2024 година брандовете да обръщат повече внимание на поколението X, особено и при изграждането на маркетингови кампании, които включват инфлуенсър маркетинг. 

Брандове, чиято основна ценност е изграждането на доверие сред потребителите, ще бъдат печеливши сред Gen X. Именно това поколение е лоялно към няколко марки, които са им познати, сигурни, и които използват редовно в своето ежедневие. Представителите на поколението X се ангажират в социалните мрежи с инфлуенсъри и известни личности, които са техни връстници, тъй като вярват, че на тях могат да имат пълно доверие при препоръки на брандове и продукти. Освен това представителите на поколението X, които създават съдържание за социалните мрежи, често се фокусират върху конкретна ниша и тематика, като този подход се смята за по-персонализиран и автентичен за аудиторията, и чрез него се изграждат по-силни връзки между бранда, инфлуенсъра и потребителя.

Няколко примера за инфлуенсъри у нас, които са представители на поколението X, и имат лоялна и ангажирана аудитория, която не спира да расте, са Мира Добрева, Гери Баева, Людмила Слокоски

Все повече UGC съдържание


UGC съдържанието е тенденция, която ще набере още повече скорост и популярност през 2024 година. Какво представлява този тип съдържание? UGC (User Generated Content) представлява съдържание, което е създадено и споделено онлайн от потребители, които нямат засилено присъствие и голям брой последователи в социалните мрежи. Съдържанието, което публикуват потребителите, е органично и натурално изглеждащо, и чрез него те споделят своето искрено мнение за даден продукт или бранд.

Този тип съдържание се характеризира с автентичност и достоверност, тъй като хората, които го създават, са непознати лица за масовата аудитория, и затова се разчита на тяхното мнение относно бранда или продукта, а не на популярност и разпознаваемост в социалните мрежи.

Използването на User Generated Content се очаква да се засили значително през 2024 година, благодарение на редицата негови ползи, като някои от тях са:

  • Изграждане на доверие с аудиторията
  • Подходящ за прилагане както от малки, така и от големи бизнеси
  • Нисък разход за осъществяване
  • Увеличаване на органичния трафик към уебсайта и SEO

 

Най-често срещаните формати за UGC-генерирано съдържание са:

  • Видеоклипове в IG Reels/TikTok
  • Снимки в социалните мрежи (IG Story, IG Post, Fb Post)
  • Отзиви (рейтинги и мнения) в уебсайтове и социалните мрежи
  • Блог статии

Все повече брандове използват и/или ще продължат да използват такъв тип съдържание, за да изграждат по-стабилни връзки, доверие и лоялност със своите потребители. Очаква се през 2024 година да се появят в социалните платформи повече UGC Creators, така че ще ставаме свидетели на съдържание от този тип все по-често.


Използване на различни платформи за публикуване на съдържание

Тенденция през 2024 година ще бъде публикуването на съдържание в няколко социални мрежи, а не само в една. Идеята е създателите на съдържание да имат една основна платформа, върху която да се фокусират най-много, а останалите да са съпътстващи, и в тях да публикуват подобно като тематики съдържание, но адаптирано спрямо изискванията на съответната платформа (например видео в YouTube да бъде публикувано под формата на кратки видеа с най-интересните моменти като Instagram Reel или TikTok Video).

От съществено значение е контент криейтърите и инфлуенсърите да познават особеностите и възможностите на всяка една социална платформа, за да имат спокойствието и сигурността, че дори ако някоя от тях изчезне, това няма да се отрази значително на тяхното онлайн присъствие, и че те ще продължат да публикуват съдържание в останалите социални мрежи.

В онлайн пространството често бива дискутирано, че съществува потенциална опасност платформи, като например TikTok, да бъдат премахнати заради редица регулации и рестрикции в различните държави. Но дори и това да се случи, краткият видео формат до такава степен се наложи като водещ и най-предпочитан сред потребителите в социалните мрежи, че няма вероятност това да е краят му при евентуално закриване на TikTok. Останалите социални мрежи също предоставят богат избор от кратки видео формати (IG Stories, IG Reels, YouTube Shorts, Snapchat Stories), към които потребителите и създателите на съдържание могат да се насочат. Освен това, с развитието на технологиите и изкуствения интелект, изцяло нова платформа, фокусирана върху краткото видео съдържание, би могла да се създаде за отрицателно време, като тя би могла да бъде още по-добре разработена, и да предоставя повече функции и възможности за потребителите и създателите на съдържание. 

Това бяха няколко от най-интересните тенденции в инфлуенсър маркетинга, на които ще станем свидетели през 2024 година. Надяваме се, че са били интересни и полезни за вас. Ако сте активни потребители на социалните мрежи, със сигурност ще разпознаете тези тенденции в момента, в който ги видите. В нашия сайт можете да видите и още кои са били тенденциите в инфлуенсър маркетинга през изминалите 3 години.