В света на инфлуенсър маркетинга съществуват много и различни категории инфлуенсъри. За да ги разберем обаче, е нужно да разгледаме по-внимателно самия пазар. Този тип маркетинг е сравнително нов, но се развива със завидна скорост както по света, така и у нас. Въпреки това, не можем да отречем, че мащабът му варира в различните държави.

Един от най-лесните начини за класифициране на инфлуенсърите е спрямо техния брой последователи. В България горният праг на последователи в социалните мрежи е средно 500,000 души. В световен мащаб този праг надвишава няколко милиона.

Какво означава това? В какви категории могат да бъдат разпределени инфлуенсърите в България?

Микро инфлуенсъри

Микро инфлуенсър е човек, който има между 1000 и 100,000 последователи в социалните мрежи. Разбира се, това не важи изцяло за българския пазар. Докато в Англия, например, човек с 80,000 наистина би попаднал в категорията на малките инфлуенсъри, в България той би бил по-скоро присъединен към макро инфлуенсърите.

Съдържанието на типичния микро инфлуенсър e по-тясно специализирано, а самият той има релевантна аудитория, ориентирана към специфична област. Последователите му са много еднородни и са подходящи при кампании, които са таргетирани към хора с ясно изразени интереси, настроения и виждания. 

В България микро инфлуенсъри е по-релевантно да се нарекат хора с последователи в диапазона 2000 до 10,000 души. 

Пример за такъв български инфлуенсър е Надежда от What to nom? Нейният профил в Instagram към момента има близо 3,200 последователи, а Facebook страницата й - близо 3,500. Съдържанието, на което тя залага е кулинарията - блогът й представлява своеобразен пътеводител на любителите на вкусната храна. То е тясно специализирано и привлича главно хора със същите или подобни интереси. 

Макро инфлуенсъри

В повечето случаи като макро инфлуенсъри се определят хората с над 100,000 последователи в най-развития си профил от социалните мрежи. Това са популярни личности, които дължат известността си главно на присъствието си в онлайн пространството. Те обикновено са блогъри, YouTuber-и или влогъри, които са успели да наберат популярност, чрез съдържанието, което публикуват онлайн – било то хумористично, с информационна или друга цел.

Макро инфлуенсърите имат голямо количество последователи, които живо се интересуват от всичко, което те публикуват и се доверяват на думите им. Техните интереси и демографско разпределение, се припокриват до известна степен, създавайки едно своеобразно интернет общество.

В България има не малко инфлуенсъри, които попадат в тази категория. Те са подходящи за кампании, в които е нужно да се таргетират възможно най-голяма аудитория със сходни интереси. 

Пример за български макро инфлуенсъри са Павел Колев и Ицака, Кристиян “Чарли” Танев, Емил Конрад и други. Всички те имат над 250,000 последователи в YouTube. 

Тези инфлуенсъри печелят своите последователи благодарение на дейността си онлайн - създавайки забавни и разнообразни видеа на различни теми.

Мега инфлуенсъри

Категорията на мега инфлуенсърите е тази на хора, които имат повече от милион последователи. Често се твърди, че тези инфлуенсъри са по-скоро известни, отколкото влиятелни. Популярността им обикновено се дължи на проявите им извън онлайн пространството, а не на активностите им в социални мрежи.Тъй като връзката им с аудиторията е по-дистанцирана, инфлуенсър маркетинг кампании с тях обикновено се правят, само когато е необходимо дадените продукти или услуги да достигнат до максимално широка аудитория с всестранни интереси.

В българското онлайн пространство подобни личности с толкова последователи са изключително рядко срещани. В чужбина добър пример за мега инфлуенсър е Уил Смит. 

Той става известен след участието си в различни филми и сериали, а името му бива разпознато поцял свят. Уил Смит се възползва от своята популярност в традиционните среди и успява да я пренесе и онлaйн - Instagram профилът му има над 34 милиона последователи, а от скоро развива и успешен YouTube канал с над 5 милиона абонати.

А ако искате да разберете микро- или макро-инфлуенсъри избират брандовете, кликнете тук.