Винаги е вълнуващо да си припомним някои от най-запомнящите се моменти в историята на социалните мрежи. Една от платформите, която остави незаличима следа в тях, безспорно е Vine. Въпреки че просъщесува само около 5 години, Vine постави началото на тенденция, която и до ден днешен е водеща сила в социалните мрежи - тази на краткото видео. Как се стигна дотук и кои са наследниците на този феномен? В тази статия ще разгледаме историята и еволюцията на Vine. Да започваме!
- Началото
Vine е платформа, основана през януари 2013 г. от Дом Хофман, Рус Юсупов и Колин Крол. Бива придобита от Twitter още през октомври 2012 г. за 30 милиона долара - това се случва преди дори да бъде официално представена.
Идеята на Vine бе проста - приложение, което позволява на потребителите да създават и споделят видеоклипове. Това звучи чудесно, но има една малка уловка - максималната допустима дължина на видеата бе само 6 секунди. Тази кратка форма на съдържание се оказва точно това, от което имат нужда стотици креативни създатели на съдържание. В поривът си да разберат как могат да създадат нещо в рамките на 6 секунди, което разказва история, разсмива хората и успява да се докосне до тях, Vine инфлуенсърите случайно откриват цял нов жанр съдържание.
- Възходът
След като потребителите на iOS, а след това и на Android, вече имат достъп до приложението, то бързо започва да набира скорост. На 9 април 2013 г. то става най-изтегляното безплатно приложение в iOS App Store.
Vine има огромно влияние върху интернет културата и начина, по който потребителите консумират съдържание. Много от днешните известни инфлуенсъри и комедианти започват своята кариера именно там. Сред тях са Logan и Jake Paul, Thomas Sanders, Liza Koshy, Danny Gonzalez, Drew Gooden и още много.
6-секундното видео на Vine даде и повод на маркетолозите, които се развиват в онлайн маркетинг и реклама, да преосмислят как да действат в интернет. Брандовете вече не могат да разчитат само на дълги видеа или постове, за да предадат посланието си - вниманието на таргет аудиторията им намалява все по-бързо. Време бе за маркетолозите да измислят начин да бъдат по-креативни, по-разчупени и да разберат как да говорят на езика на потребителите си.
- Краят
Въпреки своята популярност и невероятен възход, Vine не успя да се задържи дълго на сцената. През октомври 2016 г. Twitter обяви, че слага край на приложението, за съжаление на стотиците му фенове по света. Въпреки това, то продължи да съществува още известно време в една по-различна форма. На 17 януари 2017 г. приложението бе преименувано на „Vine Camera“ и потребителите все още можеха да записват 6-секундни видеа. Разликата бе там, че те можаха да бъдат споделяни само в Twitter. Съществуването на Vine Camera бе придружено от повсеместни негативни отзиви, които скоро доведоха до истинския му край.
Една от основните причини за краха на Vine е жестоката конкуренция от страна на други платформи като Instagram и Snapchat. Виждайки успехът на Vine, те бързо имплементират подобни видео функции и в своите приложения. Освен бързо развиващата се конкуренция, Vine не успява да измисли добър начин да се справи с монетизацията на съдържанието, което се публикува ежедневно в платформата. Това води до неуспех със задържането на неговите най-големи инфлуенсъри, които постепенно започват да се ориентират към по-доходоносни платформи като YouTube.
- Наследниците на Vine
Въпреки че Vine вече не съществува, духът му продължава да живее във всички съвременни платформи. Освен специфичното чувство за хумор, което се роди в тази платформа, и безкрайните Vine компилации, които потребителите създават и до ден днешен, днес можем да наблюдаваме истинския възход на краткото видео, чието начало бе поставено именно от Vine.
Платформи като TikTok, IG Reels, YT Shorts, се възползват максимално от изводите от грешките, които Vine допусна. Да, 6-секундното видео бе истински инкубатор за креативност, но лимитите, които постави то, бяха твърде големи. Съвременните социални мрежи разбират това, и именно затова позволяват много по-голяма свобода в продължителността на съдържанието. Това дава повече време на потребителите да развият своите идеи и да разкажат историите си.
Освен това, TikTok, Reels и Shorts предлагат широка гама от инструменти за редактиране, ефекти и музика, които правят видеоклиповете по-атрактивни и ангажиращи. Макар Vine също да предлага подобни функции, те далеч не са толкова многобройни и добре развити.
Алгоритмите и персонализираните feed-ове със съдържание също са изключително иновативни и ефективни в осигуряването на страхотно потребителско изживяване. На тях се дължи и високата степен на ангажираност и viral статуса на множество видеа всеки ден. Всичко това бе много по-трудно постижимо във Vine дните, когато разнообразното съдържание много по-трудно достигаше таргет аудиторията си.
- В заключение
Vine бе кратък, но незабравим момент в историята на социалните мрежи. Въпреки че платформата вече не съществува, нейното наследство продължава да живее в TikTok, както и в повечето други съвременни платформи за кратко съдържание. Vine ни показа колко силно и креативно може да бъде краткото видео съдържание и отвори пътя за ново поколение създатели на съдържание и инфлуенсъри. Въпреки своя край, Vine остава важен етап в развитието на интернет културата и социалните мрежи.
Това беше нашият бърз преглед на една от най-успешните социални мрежи. А, ако искате да разберете повече за друга платформа, можете да прочетете статията ни, посветена на Pinterest.