преди 1 година

TikTok, Instagram Reels и YouTube Shorts: кратко сравнение

Статии
TikTok, Instagram Reels и YouTube Shorts: кратко сравнение

В последните години социалните мрежи дават силен превес на видео съдържанието, а благодарение на появата на платформи като TikTok, популярността на краткия формат експлодира. TikTok, Instagram Reels и YouTube Shorts - три платформи за кратки видеа, с подобни функции, които съществуват паралелно в света на социалните мрежи. Къде се различават, каква е аудиторията им, и какво съдържание се публикува в тях? Това ще разгледаме в новата ни статия. 

TikTok: кратък преглед 

TikTok, платформата, която продължава стремглаво да набира популярност, стартира през 2016 г. в Китай с името Douyin. Едва през септември 2017 г. приложението се лансира на международния пазар с името TikTok. От тогава то показва забележителен ръст, като през 2022г. за трети пореден път бе най-популярното приложение, с цели 672 милиарда сваляния за период от 1 година. За сравнение, Instagram бе на второ място с 548 милиарда.

А какво представлява TikTok? Накратко, това е приложение, което позволява на потребителите му да създават и споделят видеоклипове с продължителност до 3 минути, да добавят музика, филтри и други аудио ефекти. Така наречената му For You страница (FYP), поднася съдържание въз основа на потребителските предпочитания, като, разбира се, има и опцията за следване на профили. 

Именно във алгоритъма на FYP на приложението се крие и огромна част от успеха му. Няма двама потребители, които виждат едни и същи видеоклипове в една и съща последователност, а съдържанието, което гледат, може да се променя с течение на времето въз основа на техните предпочитания или дори на текущото им насторение.

TikTok е предимно популярен сред хората от поколение Z и милениалите, като над 60% от потребителската му база е на възраст под 30 години. Според проучване на Hootsuite 69% от потребителите на TikTok са на възраст между 16 и 24 години, което го прави идеална платформа за брандове, насочени към тази демографска група.

Съдържанието на TikTok е разнообразно. Най-известен е със своите viral танцови предизвикателства, lip sync видеа, комедийни скечове и шеги. Платформата е идеална за създатели на съдържание, които искат да покажат своята креативност и да се ангажират с глобална аудитория.

Това става ясно и от най-гледаното видео на платформата. То е дело на Зак Кинг (Zach King), който в последните години непрестанно показва страхотните си умения във видео монтажа и илюзиите. В това видео Зак изглежда така, сякаш лети на магическа метла, но скоро се оказва, че всъщност просто се движи с помощта на лонгборд. Към момента на писане на статията, видеото има над 2,1 милиарда гледания.

Креативността и забавлението, които са водещи в това приложение, изглежда са печеливша комбинация. В сравнение с другите социални мрежи, TikTok води убедително в една категория: ангажираността. Проучвания показват, че средната потребителска сесия в приложението е цели 10,85 минути. Това е повече от два пъти по-дълго от второто най-ангажиращо приложение, Pinterest, което има 5,06 минути на сесия. Освен това е повече от три пъти по-дълго, отколкото потребителите обикновено прекарват в Instagram - 2,95 минути на сесия.

Instagram Reels: кратък преглед

Instagram Reels е сравнително нова функция, която стартира през август 2020 г. За първи път представена в Бразилия през 2019 г. под името „Cenas“, тя е навлиза в целия свят в разгара на първите няколко месеца от глобалната пандемия COVID-19. Интегрирана е в приложението Instagram, така че регистрираните потребители имат лесен достъп до нея от своите профили. Instagram Reels позволява създаването и споделянето на кратки видеоклипове с продължителност до 90 секунди, с филтри, музика и други специални ефекти. Той също така предлага опцията за споделяне на Reels във Instagram feed-а или в секцията Explore, което прави видеоклиповете много по-достъпни.

Reels е популярен сред по-младата публика, особено Gen Z, които винаги търсят свежо, ангажиращо съдържание. Според проучване на Hootsuite 42% от потребителите на Reels са на възраст между 16 и 24 години, което го прави идеална платформа за брандове, насочени към тази демографска група.

В световен план, Instagram Reels се нарежда на второ място (след TikTok) по популярност сред платформите за кратко видео съдържание. Единствената страна, където това не е така е Индия: там тя е на първо място. 

Съдържанието на Reels варира от танцови видеоклипове до комедийни скечове, уроци за красота и рецепти за храна. Платформата е идеална за демонстриране на креативност и вдъхновение.

Khaby Lame държи титлата за най-гледан Instagram Reel - цели 289 милиона гледания. Видеото, в което Lame се връща към ютията си няколко пъти, за да се увери, че е изключена, е публикувано без никакъв диалог или глас зад кадър. Това показва как най-семплите идеи понякога могат да бъдат най-успешни на платформата. Хората обичат да гледат съдържание, в което се разпознават, и съответно да го споделят със своите приятели. Това е формулата за успех на най-популярните Instagram Reel-ове.

Явление, което голяма част от потребителите на TikTok свързват с Instagram Reels, е преизползването на съдържание и сравнително по-бавното навлизане на различни трендове. Това се случва заради желанието на голяма част от инфлуенсърите да привлекат аудитория на различни платформи, като публикуват видеата си на всички възможни места. Важно е да се отбележи, че макар и това да съществува като явление, оригиналното съдържание, създадено специално за Instagram Reels расте също толкова бързо.

YouTube Shorts: кратък преглед

 Със стремглавото развитие на кратките видеа, дойде време и YouTube да представи свой собствен формат: YouTube Shorts. Това най-ново попълнение в света на краткото видео получи своя старт през септември 2020 година и от тогава се опитва да намери най-подходящия начин да се позиционира в него.

Shorts позволяват на потребителите да създават и споделят видеоклипове с дължина до 60 секунди, подобно на Reels и TikTok. Към тях може свободно да се добавя музика, текст и други ефекти, а самите видеоклипове на потребителите са отделени в собствен фийд. 

За разлика от TikTok и Reels, Shorts също така позволява на потребителите да използват съществуващо съдържание от своите канали в YouTube, което ги улеснява, тъй като могат да създават кратки видеоклипове, без да се налага да започват от нулата.

Както и при другите платформи, аудиторията на YT Shorts се състои предимно от по-млади зрители, които обичат да консумират кратко, лесно смилаемо съдържание. Освен това, тъй като YT Shorts се показват на видно място на началната страница на YouTube, те имат потенциала да достигнат до голяма и разнообразна аудитория, което ги прави привлекателна платформа за създателите на съдържание.

Подобно на TikTok и Reels, съдържанието на Shorts варира от танцови видеоклипове и комедийни скечове до кратко промоционално съдържание на видеа в по-дълга форма, които могат да се открият в канала на съответния ютубър. Креативността и тук играе огромна роля.

В обощение, и трите платформи предлагат уникални функции, които са подходящи за различни аудитории:

  • Reels е идеална платформа за тези създатели на съдържание, които вече имат последователи в Instagram и искат да разширят обхвата си.
  • TikTok е перфектен за създаване на viral съдържание и ангажиране с млада аудитория.
  • Shorts предлага страхотен начин за пренасочване на съществуващо съдържание в YouTube и достигане до нов кръг от потребители.

Едно е сигурно - появата на краткото видео съдържание отвори нови пътища за творчество и ангажиране на потребителите в социалните медии. Независимо дали сте създател на съдържание или бранд, който иска да достигне до по-млада аудитория, тези три платформи предоставят изобилие от възможности, с които можете да покажете своята креативност и да се ангажирате с глобална аудитория.