Всички познаваме основните социални мрежи - Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin. Техният успех е наистина завиден - милиарди хора по света се възползват от тях, за да  говорят помежду си, да творят, да търсят нови запознанства.

Но истината е, че тези социални мрежи не са единствените. Съществуват редица платформи, изпълнени с оригинални идеи и концепции, които...просто не работят. Ето някои от тях. 

  • Friendster (2002 - 2015 г.)

Източник: www.archive.org

През далечната 2002 година, когато социалните мрежи не бяха повече от неясна идея в съзнанието на хората, се ражда Friendster. Платформата, която се развива с цел “да свърже всички хора в интернет”, първоначално изпълнявала ролята на сайт за запознанства. В първите три месеца от своето съществуване в нея са се регистрирали над 3 милиона потребители - нещо, за което нейните конкуренти могат само да се надяват.

Но какво е довело до провала на платформата? Джонатан Ейбрамс - създателят на Friendster, решава да отхвърли предложение от Google да закупи сайта за 30 млн. Следват редица необмислени решения като въвеждане на нови и не дотам успешни функции, които в крайна сметка правят уебсайта негоден за използване.

2006 г. е считана за края на Friendster, но платформата продължава да съществува  още няколко години под различни форми. През 2011 г. са изтрити всички потребителски профили, а сайтът се ребрандира като социална мрежа за гейминг.

През 2015 г. Friendster обявява, че си взема малка почивка - и повече не се завръща.

  • YikYak (2013 - 2017 г.)

Източник: www.archive.org

Това, което отличава YikYak от другите социални мрежи е неговата концепция. Мисията на тази платформа не е да обедини всички по света, а напротив - да служи на по-малки общности.

Студентският живот на Тайлър Дрол и Брукс Бъфингтън - двамата основатели на приложението, се превръща във вдъхновението за създаването на YikYak. А какво представлява той?

YikYak позволява създаването на постове, които могат да бъдат видяни само от потребители в радиус от 5 мили (8 km). Не се изисква създаването на username, затова публикациите са абсолютно анонимни. Поради тези свои специфични характеристики, YikYak става изключително популярен сред училища и университетски кампуси.

Именно те са и причината за провалът му. 

YikYak започва да се сблъсква с редица проблеми с репутацията си. Анонимните постове в платформата често са използвани за онлайн насилие спрямо определени хора. Стига се дори до бомбени заплахи, лични обиди, евакуации и пр. Училищата започват да ограничават и забраняват използването му на тяхната територия.

Всичко това, заедно с голямата липса на рекламодатели и неработещ бизнес модел, принуждава YikYak да приключи своята дейност през 2017 година.

  • Google+ (2011 - 2018 г.)

Не можем да говорим за провалени социални мрежи без да споменем Google+. Корпоративният гигант Google се впусна в света на социалните мрежи, мотивиран от успеха на Facebook, но не успя да се наложи сред потребителите. Ето защо се случи това.

Целта на Google+ бе да обедини някои от най-сполучливите характеристики на вече съществуващи социални мрежи (напр. споделяне на локация и съхранението на публикуваните снимки в облак), но крайният резултат бе повече от объркващ. Потребителите на тази социална мрежа организират хората, с които са свързани в т.нар. кръгове - приятели, семейство, познати и т.н. Тази основна опция на Google+ се оказа изключително неестествена и неинтуитивна.

Не помогна и фактът, че се достигна до момент, в който бе невъзможно да се направи нов Gmail акаунт или да се коментира YouTube видео, без потребителите да имат Google+ профил. Опитът на Google да събира данни и информация от всичко, което потребителите му правят в неговите платформи и да ги приложи в Google+, определено не се хареса на публиката.

Неправилната мотивация (да победи Facebook) и несполучливото потребителско изживяване на Google+ в крайна сметка го превърна в “призрачна” социална мрежа - без потребители и без развитие. След 7 дълги години през 2018 г. платформата обяви, че приключва своята дейност.

  • Vine (2012-2016 г.)

Vine с лекота може да бъде категоризирана като една от най-обичаните социални мрежи. От нея направиха своя старт редица от най-популярните инфлуенсъри, раждаше се тренд след тренд и предизвикателство след предизвикателство.

Въпреки всичко това, през 2016 г. Vine спря да съществува. 

Главната причина за това е невъзможността на Vine да се състезава с конкурентните си платформи. Въвеждането на видеа в Instagram и добавените нови видео функции във Facebook могат да се нарекат началото на края за тази социална мрежа.

Междувременно финансовите затруднения на Twitter (който притежава Vine) и разместванията в ръководството му, също стават причина за преждевременното му прекратяване. Рекламодателите също нямаха голям интерес към него - 7-секундните видеа са страхотни за потребителите, но са твърде кратки за какъвто и да е било вид реклама.

Интерактивният и пристрастяващ формат на тази социална мрежа я превърна в машина за създаване на купища звезди. Но в момента, в който те придобиха необходимата им популярност, те мигрираха в други платформи (като YouTube и Instagram).

В крайна сметка животът на Vine приключи през декември 2016 г.