Инфлуенсър маркетинг грешки, които брандовете не бива да допускат

Инфлуенсър маркетинг грешки, които брандовете не бива да допускат

Кои са някои от най-честите грешки, които един бранд може да допусне при провеждане на инфлуенсър маркетинг кампания и какво може да направи, за да ги избегне.

Published: преди 1 месец

Често говорим за огромния потенциал на инфлуенсър маркетинга и окуражаваме всеки бранд да го включи в своя маркетингов микс. За съжаление много собственици на брандове, маркетолози и дори инфлуенсъри често допускат грешки в изграждането и провеждането на кампании, които им струват много - не само от гледна точка на бюджет, но и на репутация, аудитория и доверие в самия бранд.
Важното е, че и този проблем има своето решение! Брандовете могат да се научат да избягват тези грешки и да увеличат шансовете си за създаване на интересна и успешна кампания. В тази статия ще опишем няколко от най-честите грешки, които един бранд може да допусне при провеждане на инфлуенсър маркетинг кампания, както и какво може да направи, за да ги избегне. Да започваме!

  • Брандът не си поставя ясни цели

Всяка една дейност, която бизнесът ви извършва, има своята ясно определена цел. Същото е и с инфлуенсър маркетинг кампаниите, но изненадващо голяма част от маркетолозите не го осъзнават. Пропускайки да направят тази най-важна първа стъпка, те се оказват с незадоволителни резултати и нежелание да продължат да рекламират чрез инфлуенсъри.
Затова, запомнете - преди да дадете старт на плановете за изграждане на кампания с участието на инфлуенсъри, помислете каква е крайната ви цел. Дали искате да увеличите продажбите си; да привлечете хора към уебсайта си; да увеличите разпознаваемостта на брандът си или нещо съвсем друго? Чак след като всичко това е кристално ясно, можете да пристъпите към следващите стъпки. Пропуснете ли да го направите, цялата кампания ще разчита единствено на късмета, а резултатите ще бъдат неясни.

  • Избор на неправилни инфлуенсъри

В света на инфлуенсър маркетинга броят на последователите не е определящ. Често се сблъскваме с грешното разбиране, че колкото повече последователи има някой, толкова по-успешна ще бъде дадена кампания с него. В миналото дори това беше водещият фактор при избор на посланици на бранда.
Истината е, че рийчът не е единственият показател, който има значение. Истинска сила се крие и в интеракцията и изградената връзка между инфлуенсър и аудитория. Затова много често ставаме свидетели на успешни кампании, състоящи се предимно от микро инфлуенсъри, защото те имат по-специфична ниша и могат да ангажират много по-силно своите последователи.
Оставяйки настрана броя на последователите, нека разгледаме и другите фактори, които правят едно партньорство между бранд и инфлуенсър недотам добро.

- Колаборации с човек, чиито ценности не са в синхрон с тези на бранда, е сигурен начин да си навлечете проблеми. Необходимо е внимателно и подробно проучване на онлайн съдържанието, в което искате да позициониранете продукта или услугата си. Ако там откриете нещо, което не ви допада или е в разрезна някои ваши основни разбирания, не си затваряйте очите. Това разминаване на гледни точки може да ви коства много.

- Разбира се, от голямо значение е и самата връзка между инфлуенсъра и вашия бранд. За да може тя да бъде предадена по възможно най-искрен и ефективен начин на публиката, тя трябва да съществува - инфлуенсърът наистина да харесва или използва вашия продукт. Ако досега не се е възползвал от вашите услуги, но пък проявява искрен интерес - необходимо е да му преодствите възможността да ги изпробва изцяло и самостоятелно. Само по този начин той ще бъде способен да даде искрена и полезна обратна връзка, а в последствие и да я предаде и на аудиторията си.
Затова важно правило при планирането на инфлуенсър маркетинг кампания е винаги да заделяте достатъчно време, в което тя може да се случи.

  • Не забравяйте да проверявате с какви брандове е работил инфлуенсърът в миналото. Самите те могат да работят с всеки бранд, който им допада, но вие със сигурност не можете да наемете някой, който е работил за ваш конкурент. В повечето случаи това няма и да бъде възможно, тъй като най-вероятно са обвързани с договор с вашия конурент. Но за да си спестите вероятността да изглеждате непрофесионално, когато се свързвате  тях, най-добре направете проучването си за подобни колаборации предварително.

    Как можете да сте сигурни, че сте подбрали точните инфлуенсъри? Няма точен отговор на този въпрос - времето ще покаже. Важното е, да правите подробно цялостно проучване от самото начало. А ако нямате тази възможност - доверете се на инфлуенсър маркетинг агенция. Те имат изключително добър поглед над целия пазар, познават огромна част от инфлуенсърите и могат да дадат добри предложения много по-бързо, лесно и сигурно.    

  • Брандът няма ясна концепция за кампанията си

При изграждане на концепцията за инфлуенсър маркетинг кампания, има няколко изключително важни елемента: оригиналност, изчерпателност и ясна крайна цел.
Много брандове наемат инфлуенсъри и им поставят задачата да създадат напълно стандартно съдържание - например да позират с продукта им, и след това очакват страхотни резултати. Истината е, че след подобен пост, има 2 възможни изхода - да остане незабелязан и затрупан от друго съдържание или да предизвика недоволство сред последователите, защото изглежда неестествено.

Оригиналната концепция е това, което ще даде шанс на кампанията ви да бъде забелязана. Помислете за начини за интегриране на конкурси, подаръци, въпроси и отговори и т.н. Помислете за начини за интегриране на различни конкурси, giveaway игри, въпроси и отговори и т.н. Направете кампанията на няколко етапа, дайте шанс на инфлуенсърите да комуникират един с друг, загатвайте задаващи се промоции, създавайте съдържание, което е различно и ангажиращо. Колкото по-ангажиран е инфлуенсърът, толкова по-добри ще бъдат резултатите

Преди да започнете кампанията, изключително важно е да имате яснота какви дейности ще бъдат изисквани от инфлуенсърите, както и те да бъдат ясно, точно и изчерпателно комуникирани с тях. Има случаи, в които бранд мениджърите държат да добавят детайли и дейности, които са възникнали впоследствие и не са били дискутирани преди започването на кампанията. Това сериозно може да навреди преди всичко на отношенията между бранд и посланик на бранда - води до трудности в създаването на съдържание, трудно одобрение на материали и нарушаване на договорни дейности (ако договорът вече е сключен).
Разбира се, при изработването на концепцията, най-важно е да се мисли и за крайната цел. Всяка една дейност трябва да бъде проектирана по такъв начин, че да ви води по-близо до осъществяването й.

  • Брандът не анализира резултатите от кампанията

Измерването на резултатите от вашата кампания е от решаващо значение, ако искате да знаете ефективността на вашите маркетингови дейности. Събирането на тази информация се случва успоредно с провеждането на кампанията. Ако работите с инфлуенсър маркетинг агенция, ще получите подробен отчет на всички значими показатели веднага след приключването на всички дейности.
След като вече имате всички данни от кампанията, трябва да ги анализирате. Често това е една от последните дейности, за които се замисля брандът, но тя е много важна. Разгледайте подробно събраните данни. Проверете дали отговарят на очакванията ви и спрямо това помислете какво можете да промените или запазите при изграждане на следваща кампания. Обърнете внимание не само на броя достигнати хора, но и на тяхната ангажираност с публикуваното съдържание.
Използвайте възможността и да научите повече за собствената си аудитория. Една добра инфлуенсър маркетинг кампания ще ви даде ценна информация за вашите потребители. Това са ценни данни, които могат да ви послужат за всякакви проекти в бъдеще.

  • Брандът провежда еднократни кампании

Ако тепърва навлизате в света на инфлуенсър маркетинга, няма нищо лошо в това да експериментирате с 1-2 еднократни кампании. Това ще ви позволи да “опипате почвата” и да се ориентирате къде можете да се позиционирате възможно най-добре. Проблемът идва, когато еднократните кампании се превърнат в навик.
Ако сте имали успешна кампания с даден инфлуенсър, правилно ли е веднага след края на колаборацията да търсите друг? Не, и има основателна причина за това. Изграждането на дълготрайни партньорства трябва да бъде вашият основен фокус. Колкото по-дълго работите с един човек, толкова повече вашият бранд става част от ежедневието му, а последователите започват да го асоциират с него. С времето колаборацията става все по-естествена, можете да разчитате един на друг, работата става по-лесна и условията по-благоприятни и за двете страни.
Работете върху изграждане на ядро от доверени инфлуенсъри, с които да си съдействате редовно - поне веднъж на няколко месеца. Започнете да планирате и кампаниите си около тях, вдъхновявайте се от тях, учете се един от друг.
Всичко това не значи, че трябва да спрете да привличате и нови лица - даже напротив. Просто изграждането на подобна структура ще ви даде възможността да бъдете по-смели в идеите си, тъй като винаги ще имате лица, на които можете да се доверите при нужда.

  • Брандът не се вслушва в инфлуенсъра

Когато стане време за създаване на съдържание, инфлуенсърът би трябвало да бъде водещата страна. Вземайки предвид първоначално зададената концепция от бранда, той има правото да пречупи идеята през собствения си поглед по начин, който ще се впише най-добре пред аудиторията му. Все пак, той я познава най-добре, а вие като бранд имате уникалната възможност да се възползвате от креативността на човека, който ви е направил страхотно впечатление в социалните мрежи.
Винаги имайте едно на ум, когато се стигне до одобряване на материали. Вие трябва да следите за това дали посланието е правилно, дали всичко, което сте искали да достигне до публиката е споделено, и дали съдържанието е съобразено с българското законодателство и правни норми.  Но всичко след това е в ръцете на инфлуенсъра.
Не гледайте на изработените материали от своя гледна точка, отдръпнете се от собствените си разбирания и интереси и се поставете на мястото на аудиторията. Дали тя би разбрала и харесала това, което вижда и дали би се ангажирала с него - и чак след това можете да обърнете внимание и на някои гледни точки извън фокуса.
Ако имате повече инфлуенсъри в една и съща кампания, изгбявайте да ги сравнявате или да изисквате едни и същи материали от всеки един от тях. Ако в канала на един комедиен инфлуенсър се връзва лудо предизвикателство, няма как да го очаквате и от лайфстайл канал - неестествено е и за инфлуенсъра и за аудиторията му и няма да донесе полза на никого.

Макар и предизвикателно, създаването на успешна кампания с инфлуенсъри далеч не е “мисията невъзможна”. Трябва обаче да имате предвид тези особености, за да бъдете винаги една стъпка пред потенциалните неудобни ситуации. Надяваме се, че са ви били полезни! А ако имате нужда от помощ за изграждане на цялостна инфлуенсър маркетинг кампания - не се колебайте да ни пишете. С радост ще помогнем!