Как различните поколения използват социалните мрежи?

Как различните поколения използват социалните мрежи?

Какви са разликите в начина, по който различните поколения използват социални мрежи? Разберете в статията!

Published: преди 1 година

В последните години социалните мрежи се превърнаха във важна част от живота на всички нас. Може би ви е трудно да си представите деня си без поне веднъж да отворите Instagram или да си пишете с някой приятел в Messenger. Но дали това е вярно за всяко поколение днес и какви са разликите в начина, по който ползват социалните мрежи те? Това ще опитаме да разберем в следващите редове.

Поколение Z (хора, родени между средата на 90-те и началото на 2010-те)


Поколение Z е първото поколение, израстнало изцяло онлайн, а смартфоните винаги са били част от живота му. Точно този факт може да обясни всички разлики в потреблението на социалните мрежи, които наблюдаваме в това поколение.

66% процента от поколение Z споделят, че онлайн животът им е съществена част от ежедневието им, но те не използват социалните мрежи единствено, за да комуникират със семейството и приятелите си. Според проучвания, над 50% от хората, родени след средата на 90-те използват социални мрежи, за да бъдат креативни и за да изразяват себе си. Често те снимат, пишат, рисуват и показват разнообразни таланти в платформи като Instagram, TikTok, YouTube и др., където откриват общности, с които да обсъждат и споделят интересите си. Създаването и споделянето на мемета също е част от ежедневните им дейности.

Друга от водещите причини генерация Z да прекарва съществено време онлайн, може да се опише с 3 думи: да убива времето. Това поколение познава достатъчно добре технологиите, бързо и лесно възприема новостите и затова често ги използва за запълване на няколкото свободни часа, които имат между уроци и почивки. 

  • Поколение Z и брандовете:

Gen Z проявява желание и смята за полезни интеракциите с брандове онлайн. 76% от тях казват, че взаимодействат с профили на различни компании онлайн, а 78% съобщават, че използват социални мрежи, за да откриват нови брандове.

Брандовете могат да привлекат вниманието на поколение Z, като използват видео съдържание и като си партнират с инфлуенсъри - хора, на които се доверяват.

Израснали на фона на безброй дискусии относно поверителността на данните, тези потребители имат дълбоко разбиране за това какво могат да правят компаниите с тяхната лична информация и имат определени очаквания. 64% от Gen Z потребителите очакват по-персонализирано изживяване в социалните медии въз основа на предишни взаимодействия, а 61% от тях искат компаниите да ги познават по-добре въз основа на тяхната активност в социалните медии. 

Милениали (хора, родени между началото на 1980-те и средата на 1990-те)


Милениалите са хората, които свързват детството си с онази идилична ера, в която интернет и социалните мрежи бяха все още в зародиш. Те са поколението, което имаше честта да се развива заедно с технологиите и да се учи в крак с тях. Можем да твърдим, че тяхната бърза адаптация към новостите продължава и до ден днешен. Всъщност, цели 72% от милениалите определят социалните мрежи като много важна част от ежедневието си - процент, по-висок от всяко друго поколение!

Според проучване, милениалите използват социалните мрежи предимно за:

  • да общуват със семейството, приятелите и познатите - 61%
  • да убиват времето - 51%;
  • да научат за нови тенденции - 47%
  • да получават новини - 43%

По отношение на това, в коя платформа могат да бъдат намерени най-често, по данни за България те използват най-вече Facebook - 87%, Instagram - 49%, TikTok - 30% и LinkedIn - 19%.

  • Милениалите и брандовете:

75% от милениалите твърдят, че използват социалните мрежи, за да се свързват и комуникират с различни компании, а това отваря вратите на брандовете към много потенциални потребители от целия свят.

Това поколение се опитва да живее различен живот, от този на поколенията преди него. Те обръщат сериозно внимание на кариерата, семейството и бъдещето си и активно търсят как да ги подобрят, както и да намерят съмишленици, които правят същото. 

Създаването на малки общества, пълни със съвети и информация, поднесена от инфлуенсъри, на които милениалите се доверяват, отговаря именно на тези нужди и дава шанс на всеки бранд да достигне до тях.

Поколение X (хора, родени между средата на 60-те и началото на 80-те години)


Поколението X реално е първото поколение, което не е израснало със социалните мрежи, а е трябвало да ги приеме в ежедневието си години по-късно. Изненадващото обаче е, че това далеч не ги спира редовно да ги ползват днес. Всъщност, те са вторите най-отдадени потребители на социални мрежи и с всяка година техният процент расте. А къде онлайн можем да открием поколение X? В България те използват предимно Facebook - 85% и Instagram - 20%

Поколението Х използва социалните мрежи предимно за търсене на информация, комуникация със семейство и приятели, както и за проучване на бъдещи покупки. 

  • Поколението Х и брандовете:

Поколението Х е една от основните таргет групи за рекламодателите, тъй като разполагат с по-големи доходи и със свободата да ги харчат, както пожелаят. Голяма част от тях предпочитат сами да си създават мнението за потенциалните услуги или продукти, които да закупят. Затова те очакват бърза обратна връзка от брандовете, които откриват в социалните мрежи, както и възможност активно да общуват с тях.

Генерацията Х е възприемчива към рекламното съдържание, ако то е поднесено по интересен и образователен начин. Гледайки видеоклипове с уроци, задълбочени обяснения, инструкции, те получават възможността да възприемат самия бранд като решение на въпроса или проблема, който имат. Залагането на такъв вид съдържание обикновено е печелившо, когато крайната цел на бранда е да достигне хора от поколение Х.

Бейби бумъри (хора, родени между средата на 1940-те и средата на 1960-те)

Бейби бумърите вече са били на зряла възраст, когато технологиите и социалните мрежи навлизат в живота им. Затова те често срещат затруднения, когато се опитват да разучат някоя функция или да разберат нов тренд. Ето защо е лесно  да разберем защо само 40% от тях избират да прекарват време онлайн.

Потреблението на социални мрежи от бейби бумъри не е толкова високо, в сравнение с останалите поколения, но тези от тях, които имат социални профили, обичат да скролват из фийда си почти колкото по-младите си приятели. 73% от тях твърдят, че използват социалните платформи, за да комуникират с приятели и семейство, а 53% ги използват, за да убиват време.

Хората над 55 години в България прекарват най-много време във Facebook - 86%, следван от Instagram - 20%. Две трети от бейби бумърите казват, че в последните 2-3 години потреблението им на социални мрежи значително се е увеличило.

  • Бейби бумърите и брандовете:

Поведението на бейби бумърите онлайн е доста интересно. Те са силно ориентирани към пестенето на пари и затова използват онлайн ресурсите си да откриват промоции и оферти, които ще им спестят разходи. 

69% от бейби бумърите следват различни брандове онлайн, за да научат за нови продукти или услуги. Те истински не харесват неуместното/спам съдържание, но от друга страна, 87% от тях казват, че е вероятно да купят продукт/услуга, ако някой, на когото имат доверие, ги препоръча.

Поколение Алфа (родени след 2010 г.) и Тихото поколение (родени между 1928 и 1945 г.) са още две групи, които живеят днес, но по различни причини не намират място в анализа ни. Докато при Тихото поколение потреблението на социални мрежи е толкова малко, че би било изключително трудно за някой бранд да достигне до тях чрез този канал, то при поколение Алфа е съвсем обратното. При него се очаква то да достигне невиждани досега висини, но засега хората родени след 2010 г. предимно нямат възможността да купуват и да употребяват пълноценно всички възможности, които предлага онлайн пространството, затова остават извън обсега на маркетолозите.

Надяваме се този преглед на начините, по които различните поколения днес използват социалните мрежи, ви е бил интересен. Ако искате да прочетете още онлайн маркетинг анализи, не се колебайте да разгледате блога ни, където ще откриете статии като: “Какво да очакваме в инфлуенсър маркетинга през 2023 г.?” и “ Инфлуенсър маркетинг грешки, които брандовете не бива да допускат”.

 

Източници: тук и тук